zaterdag 3 maart 2018

Brrr..... Jules heeft het koud

Met dit koude weer, leerden wij alles over de winterkleren van Jules
en over de typische winterverschijnselen.


We knutselden een aankleed Jules. 
Eerst mochten we Jules in zijn ondergoed kleuren.




We prikten wantjes,





 

stempelden zijn broek met viltstempels,





we knipten zelf snippers om op de jas te kleven.







Zijn muts bestempelden we met wattenstaafjes.




Voor zijn laarzen scheurden we snippers en 
daarna kleefden we die op de laarzen.





 


Tenslotte stempelden we de sjaal met verfdotters.




Ziehier enkele aangeklede Jules.





In de speelhoek konden we Jules en Marie zelf aankleden.





Om te ervaren dat water bevriest, maakten we ijsblokjes.




De volgende dag werden die dan geproefd in een beker water. 
De kleuters stelden vast dat het ijs weer ging smelten tot water.







Op dit werkblaadje kleurden we alle warme dingen rood 
en alle koude dingen blauw.




We bekeken de winterkledij van Jules en 
hielpen hem die in de juiste volgorde aantrekken.



We pasten dit achteraf toe op ons werkje.



In de olifantenhoek waren er winterse verkleedspullen.




Wie een sjaal mee had, mocht die in de klas brengen. 
We gingen die samen meten en vergelijken: 
de langste sjaal, de kortste, even lang,...


We maakten een werkblaadje met de toepassing 
van de geleerde begrippen.




Hier maken we een kleefwerkje bij ons versje.





Na het werken kleven we een blij gezichtje naast ons kenteken.
 Zo kan juf zien wie er al klaar is en wie er nog aan de beurt moet komen.
(rode stip = afwezige kleuter)



Knopen rijgen.



Knopen sorteren volgens grootte.



Oefenen van de fijne motoriek:  
verschillende sluitingen openen en weer sluiten.




Patronen leggen met gekleurde knopen.


Normaal gingen wij vrijdagnamiddag op stap
naar de kleerwinkel 'Artex', maar het weer liet het niet toe.
Als alles goed gaat zouden wij aanstaande donderdag in de namiddag op bezoek gaan.
Duimen jullie mee?

Ter herinnering: vrijdag 9 maart = Pyjamadag!!!!

1 opmerking: